• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
2829301234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



TOPlist     obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 14.4.2025 od 9.00 hod. Jednání se uskuteční zasedací místnosti Rady města Statutárního města Ústí nad Labem, Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

HELLO, DOLLY!
25.5 2025 17:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Noc v Benátkách
plakát - Noc v Benátkách
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:
















P. I. ČAJKOVSKIJ [hudební skladatel]

Narodil se 25. dubna 1840 ve Votkinském Závodě, zemřel 25. října 1893 v Petrohradě. P. I. Čajkovskij Čajkovskij patří k prvním žákům petrohradské konzervatoře, především Antona Rubinštejna. Už v r. 1866 se stal profesorem teorie na konzervatoři v Moskvě, kde působil jedenáct let. Poté diky podpoře, kterou mu poskytovala paní von Mekk, mohl se věnovat pouze kompozici a provádění vlastních děl. V druhé polovině 19. století znamenal Čajkovskij osobnost, která svým uměním zcela prorazila doma i za hranicemi Ruska. Lze říci, že jeho jméno v posledních desetiletích 19. století tvořilo společně s Johannesem Brahmsem a Antonínem Dvořákem nejvýznamnější trojici skladatelů. Čajkovského tvorba je všestranná. Od drobné písně romansu až k nejsložitějším vokálním útvarům, od krátké klavírní piecy ke klavírním cyklům, komorním skladbám a velkým dílům symfonickým, vrší se Čajkovského dílo do veliké šíře i hloubky. Jak v oboru symfonickém, tak i v operách vytvořil skladby, které náleží k nejvýznamějším dílům svého oboru vůbec a je těžko rozhodnout, zda větší význam mají díla symfonická nebo opery. Čajkovského umění vyrůstá z neobyčejně silných zážitků ruského života. Poznal jak bezprostřední tvořivost lidovou na ruském venkově, tak složitost životních forem ruské inteligence druhé poloviny 19. století. Úměrně s jeho dílem vyrůstala velká realistická literatura ruská, která ukazuje, jak ruští umělci dovedli sáhnout do hloubky životní a společenské problematiky. To nesporně je také znakem umění Čajkovského. I tam, kde se ve své práci dotkne vzdáleného romantisujícího tématu, např. v symfonických básních „Francesca da Rimini", „Romeo a Julie" a „Manfred", nebo v operách „Panna Orleánská" a „Opričník", dovede Čajkovskij pronikavě námět aplikovat na svou vlastní dobu a demonstrovat na něm kritické problémy své doby. Přemýšlivost je po této stránce jednou z cest, jíž se Čajkovskij i v oboru hudby tzv. absolutní, dostává k problémům ideovým a jimi svou hudbu zbavuje vší izolovanosti od života. Každá skladba Čajkovského se stává nositelkou ideje. To platí tím více o jeho operách, které ukazují, že Čajkovskij uměl vybrat velmi širokou rozlohu námětů nejrůznějšího rázu. Na nich vždy ukazoval krizi člověka a vše, co s tím souviselo. Tón smutku, který vládne v mnoha skladbách Čajkovského, vychází právě z rozpoznání společenských rozporů doby, které člověka spoutávají a nedopřávají mu volného rozvoje. Čajkovského hudební výraz proto pracuje s tak odlišnými intonacemi a dospívá k tak nesmírnému bohatství dramatických charakteristik, že jeho dílo přináší v podstatě největší počet ruských typů, jež jsou zároveň i typy všelidskými.









© 2025 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ
Loading...