• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



TOPlist     obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • ORGANIZAČNÍ ŘÁD

Organizační řád Severočeského divadla s.r.o.

číst dále...

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 2.6.2025 od 10.00 hod. Jednání se uskuteční v budově Magistrátu města Ústí nad Labem, v zasedací místnosti Rady města Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

DON QUIJOTE
11.6 2025 19:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Noc v Benátkách
plakát - Noc v Benátkách
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:
















P. I. ČAJKOVSKIJ [hudební skladatel]

Narodil se 25. dubna 1840 ve Votkinském Závodě, zemřel 25. října 1893 v Petrohradě. P. I. Čajkovskij Čajkovskij patří k prvním žákům petrohradské konzervatoře, především Antona Rubinštejna. Už v r. 1866 se stal profesorem teorie na konzervatoři v Moskvě, kde působil jedenáct let. Poté diky podpoře, kterou mu poskytovala paní von Mekk, mohl se věnovat pouze kompozici a provádění vlastních děl. V druhé polovině 19. století znamenal Čajkovskij osobnost, která svým uměním zcela prorazila doma i za hranicemi Ruska. Lze říci, že jeho jméno v posledních desetiletích 19. století tvořilo společně s Johannesem Brahmsem a Antonínem Dvořákem nejvýznamnější trojici skladatelů. Čajkovského tvorba je všestranná. Od drobné písně romansu až k nejsložitějším vokálním útvarům, od krátké klavírní piecy ke klavírním cyklům, komorním skladbám a velkým dílům symfonickým, vrší se Čajkovského dílo do veliké šíře i hloubky. Jak v oboru symfonickém, tak i v operách vytvořil skladby, které náleží k nejvýznamějším dílům svého oboru vůbec a je těžko rozhodnout, zda větší význam mají díla symfonická nebo opery. Čajkovského umění vyrůstá z neobyčejně silných zážitků ruského života. Poznal jak bezprostřední tvořivost lidovou na ruském venkově, tak složitost životních forem ruské inteligence druhé poloviny 19. století. Úměrně s jeho dílem vyrůstala velká realistická literatura ruská, která ukazuje, jak ruští umělci dovedli sáhnout do hloubky životní a společenské problematiky. To nesporně je také znakem umění Čajkovského. I tam, kde se ve své práci dotkne vzdáleného romantisujícího tématu, např. v symfonických básních „Francesca da Rimini", „Romeo a Julie" a „Manfred", nebo v operách „Panna Orleánská" a „Opričník", dovede Čajkovskij pronikavě námět aplikovat na svou vlastní dobu a demonstrovat na něm kritické problémy své doby. Přemýšlivost je po této stránce jednou z cest, jíž se Čajkovskij i v oboru hudby tzv. absolutní, dostává k problémům ideovým a jimi svou hudbu zbavuje vší izolovanosti od života. Každá skladba Čajkovského se stává nositelkou ideje. To platí tím více o jeho operách, které ukazují, že Čajkovskij uměl vybrat velmi širokou rozlohu námětů nejrůznějšího rázu. Na nich vždy ukazoval krizi člověka a vše, co s tím souviselo. Tón smutku, který vládne v mnoha skladbách Čajkovského, vychází právě z rozpoznání společenských rozporů doby, které člověka spoutávají a nedopřávají mu volného rozvoje. Čajkovského hudební výraz proto pracuje s tak odlišnými intonacemi a dospívá k tak nesmírnému bohatství dramatických charakteristik, že jeho dílo přináší v podstatě největší počet ruských typů, jež jsou zároveň i typy všelidskými.









© 2025 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ
Loading...