• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
2829301234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



TOPlist     obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 14.4.2025 od 9.00 hod. Jednání se uskuteční zasedací místnosti Rady města Statutárního města Ústí nad Labem, Velká Hradební 2336/8, 400 01 Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

HELLO, DOLLY!
3.5 2025 17:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Noc v Benátkách
plakát - Noc v Benátkách
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:
















Giuseppe Verdi - velikán

Giuseppe Verdi - hudební skladatel

Giuseppe Verdi - hudební skladatel
foto: www.operabalet.cz
Giuseppe Verdi dosáhl výsadní pozici díky uznání svého umění a díky jeho ztotožnění s duchem vlastního národa, který bavil, inspiroval, uvedl v pohyb a podporoval svou hudbou přes 60 let. Italská opera 19. století byla nejen populární zábavou, ale i vysokým uměním, a stejně jako jeho předchůdci Rossini, Belini a Donizetti dokázal tyto atributy umění spojit. Již pouhá délka jeho kariéry byla nesrovnatelná. Přežil ostatní italské skladatele své generace a zastínil své následovníky.

Navíc se jeho jméno stalo synonymem pro italský patriotismus nejen kvůli tématům některých jeho ranějších oper, ale i kvůli jeho pověsti opravdového muže „z lidu“, který se dostal z nízkých provinčních poměrů až do nejprominentnější pozice italského kulturního života. Mnohé z jeho oper se staly milníky.

Giuseppe Verdi se narodil v parmském vévodství, ve vesničce Roncole blízko malého města Busseto v říjnu roku 1813. Jeho rodiče byli malorolníci. Jako dítě absolvoval solidní základní vzdělání a dostalo se mu i podpory k rozvinutí hudebního talentu. V devíti letech se stal varhaníkem v místním kostele. O dva roky později jej otec poslal na gymnázium do Busseta.

Díky učiteli hudby Ferdinandovi Provesimu získal spolehlivé základy kontrapunktu a skladby. Verdiho prvním opusem byla fantazie k Rossiniho Lazebníku sevillskému z roku 1828. V 18 letech nebyl přijat na milánskou konzervatoř s odůvodněním, že je moc starý. Naštěstí mohl studovat soukromě u Vincenza Lavigny, jenž měl dobré vazby na La Scalu. V roce 1836 se stal varhaníkem a učitelem v Bussetu a posléze se oženil s dcerou svého donátora Margheritou Barezzi, která mu porodila dceru Virginii a syna Icilia.

Jeho touha zkomponovat a uvést ve slavné La Scale operu se naplnila v listopadu 1839 uvedením prvotiny Oberto. Od té doby začal být finančně zabezpečen. Přispěly k tomu nejen další objednávky, ale také spojení s hudebním vydavatelstvím Ricordi.

Verdi se stával slavným, ale v rodinném životě ho pronásledovaly tragédie. Během tří let mu zemřely obě děti  i manželka (jeho druhou ženou se stala primadona Giuseppina Strepponi). Rozhodujícím triumfem v jeho profesionální kariéře byla premiéra Nabucca (1842). Touto operou si dobyl srdce všech Italů. Později Verdi přiznal, že až tímto dílem začala jeho umělecká dráha.

Skladatel tvrdě pracoval a výsledkem byla série mimořádně úspěšných oper – Lombarďané, Ernani, Attila, Bitva u Legnana ad. Naproti tomu kvality jiných děl (např. Macbeth) zůstaly nedoceněny. Lidsky se Verdi stáhl spíše do ústraní svého venkovského sídla v Sant‘Agatě, jeho umělecká sláva však nebývale vzrostla kolem poloviny století zvláště operami Rigoletto, Trubadúr a Traviata.

Velké úspěchy sklidil Verdi i s „velkými“ operami jako např. Aida, Maškarní ples, Don Carlos. Vlivy pokračujícího vývoje v evropské hudbě (zvláště Richarda Wagnera) lze u Verdiho vysledovat v jeho Otellovi a Falstaffovi.

V pozdním věku založil Verdi se svou ženou Giuseppinou nemocnici ve Villanovad‘Arda a postavil azyl pro přestárlé chudé hudebníky. Jeho milovaná manželka ho navždy opustila v roce 1897 a o čtyři roky později se rozloučil se životem v milánském hotelu i Giuseppe Verdi.

Skladatelova pověst a sláva po dvacet let po jeho smrti poněkud klesaly. První náznak znovuobjevení Verdiho se datuje do dvacátých let 20. století, především v Německu. Spisovatel Franz Werfel byl jedním z prvních iniciátorů znovuuvedení Verdiho oper. Síla osudu, Simon Boccanegra a Don Carlos v německých překladech začaly být provozovány častěji a pomohly postupně vytvořit klima pro kritickou reflexi. V době po 2. světové válce a zvláště v období výročí padesáti let od Verdiho smrti byly opět uváděny na scénu i rané opery (některé z nich nebylo možné spatřit v divadle více než 70 let), ale nejen to: setkávaly se s velkým ohlasem, dokonce obdivem.

Ve změnéném kulturním prostředí se změnil i pohled na tato díla a mohl být tak konečně oceněn jejich umělecký přínos do historie opery. Tento stoupající trend oživování a provádění Verdiho děl a pozornost kritiků pokračuje v podstatě dodnes. To, co bylo považováno za staromódní a neschopné života, nyní sleduje nadšené publikum, které si žádá pravidelná opětovná uvádění. Verdiho hudba je v současnosti lépe známa a více oceňována než tomu kdy bylo v hudební historii.

(Georg Hall a jiné zahraniční materiály)


více o tomto představení...









© 2025 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ
Loading...