Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.
V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.
Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 20.11.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.
E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134
Giuseppe Verdi - velikánGiuseppe Verdi dosáhl výsadní pozici díky uznání svého umění a díky jeho ztotožnění s duchem vlastního národa, který bavil, inspiroval, uvedl v pohyb a podporoval svou hudbou přes 60 let. Italská opera 19. století byla nejen populární zábavou, ale i vysokým uměním, a stejně jako jeho předchůdci Rossini, Belini a Donizetti dokázal tyto atributy umění spojit. Již pouhá délka jeho kariéry byla nesrovnatelná. Přežil ostatní italské skladatele své generace a zastínil své následovníky.Navíc se jeho jméno stalo synonymem pro italský patriotismus nejen kvůli tématům některých jeho ranějších oper, ale i kvůli jeho pověsti opravdového muže „z lidu“, který se dostal z nízkých provinčních poměrů až do nejprominentnější pozice italského kulturního života. Mnohé z jeho oper se staly milníky. Giuseppe Verdi se narodil v parmském vévodství, ve vesničce Roncole blízko malého města Busseto v říjnu roku 1813. Jeho rodiče byli malorolníci. Jako dítě absolvoval solidní základní vzdělání a dostalo se mu i podpory k rozvinutí hudebního talentu. V devíti letech se stal varhaníkem v místním kostele. O dva roky později jej otec poslal na gymnázium do Busseta. Díky učiteli hudby Ferdinandovi Provesimu získal spolehlivé základy kontrapunktu a skladby. Verdiho prvním opusem byla fantazie k Rossiniho Lazebníku sevillskému z roku 1828. V 18 letech nebyl přijat na milánskou konzervatoř s odůvodněním, že je moc starý. Naštěstí mohl studovat soukromě u Vincenza Lavigny, jenž měl dobré vazby na La Scalu. V roce 1836 se stal varhaníkem a učitelem v Bussetu a posléze se oženil s dcerou svého donátora Margheritou Barezzi, která mu porodila dceru Virginii a syna Icilia. Jeho touha zkomponovat a uvést ve slavné La Scale operu se naplnila v listopadu 1839 uvedením prvotiny Oberto. Od té doby začal být finančně zabezpečen. Přispěly k tomu nejen další objednávky, ale také spojení s hudebním vydavatelstvím Ricordi. Verdi se stával slavným, ale v rodinném životě ho pronásledovaly tragédie. Během tří let mu zemřely obě děti i manželka (jeho druhou ženou se stala primadona Giuseppina Strepponi). Rozhodujícím triumfem v jeho profesionální kariéře byla premiéra Nabucca (1842). Touto operou si dobyl srdce všech Italů. Později Verdi přiznal, že až tímto dílem začala jeho umělecká dráha. Skladatel tvrdě pracoval a výsledkem byla série mimořádně úspěšných oper – Lombarďané, Ernani, Attila, Bitva u Legnana ad. Naproti tomu kvality jiných děl (např. Macbeth) zůstaly nedoceněny. Lidsky se Verdi stáhl spíše do ústraní svého venkovského sídla v Sant‘Agatě, jeho umělecká sláva však nebývale vzrostla kolem poloviny století zvláště operami Rigoletto, Trubadúr a Traviata. Velké úspěchy sklidil Verdi i s „velkými“ operami jako např. Aida, Maškarní ples, Don Carlos. Vlivy pokračujícího vývoje v evropské hudbě (zvláště Richarda Wagnera) lze u Verdiho vysledovat v jeho Otellovi a Falstaffovi. V pozdním věku založil Verdi se svou ženou Giuseppinou nemocnici ve Villanovad‘Arda a postavil azyl pro přestárlé chudé hudebníky. Jeho milovaná manželka ho navždy opustila v roce 1897 a o čtyři roky později se rozloučil se životem v milánském hotelu i Giuseppe Verdi. Skladatelova pověst a sláva po dvacet let po jeho smrti poněkud klesaly. První náznak znovuobjevení Verdiho se datuje do dvacátých let 20. století, především v Německu. Spisovatel Franz Werfel byl jedním z prvních iniciátorů znovuuvedení Verdiho oper. Síla osudu, Simon Boccanegra a Don Carlos v německých překladech začaly být provozovány častěji a pomohly postupně vytvořit klima pro kritickou reflexi. V době po 2. světové válce a zvláště v období výročí padesáti let od Verdiho smrti byly opět uváděny na scénu i rané opery (některé z nich nebylo možné spatřit v divadle více než 70 let), ale nejen to: setkávaly se s velkým ohlasem, dokonce obdivem. Ve změnéném kulturním prostředí se změnil i pohled na tato díla a mohl být tak konečně oceněn jejich umělecký přínos do historie opery. Tento stoupající trend oživování a provádění Verdiho děl a pozornost kritiků pokračuje v podstatě dodnes. To, co bylo považováno za staromódní a neschopné života, nyní sleduje nadšené publikum, které si žádá pravidelná opětovná uvádění. Verdiho hudba je v současnosti lépe známa a více oceňována než tomu kdy bylo v hudební historii. (Georg Hall a jiné zahraniční materiály) více o tomto představení... |
POZOR! VÁŽENÍ DIVÁCI, OMLOUVÁME SE, ALE Z TECHNICKÝCH DŮVODŮ JE PŘEDSTAVENÍ LOUSKÁČEK 9. 12. 2024 V 18.00 HODIN PŘELOŽENO. NÁHRADNÍ TERMÍN 30. 12. 2024 V 18.00 HODIN. VSTUPENKY ZŮSTÁVAJÍ V PLATNOSTI. POKUD VÁM TERMÍN NEVYHOVUJE, VSTUPENKY LZE VRÁTIT NA PŘEDPRODEJNÍCH MÍSTECH. DĚKUJEME ZA POCHOPENÍ. |