Edith, vrabčák z předměstí - obsah muzikálu
Prolog (Je ne regrette rien) Kruh života šansoniérky Edith se uzavírá, Paříž se loučí s milovanou velkou Piaf …
1. jednání
I. obraz – Slepota Pískoviště. Malá nevidomá Edith hladí tvář hadrové panenky, jako by si ji chtěla navždy zapamatovat. Vypravěč/Smrt/Pianista zmanipuluje setkání s matkou, která dává přednost nočnímu životu, náhodným a veselým známostem s vojáky. Na chvilku se snad dostaví výčitky svědomí, kterému dává alkohol zapomenout. Edith se ocitá ve světě svých nevidomých „tmavomodrých představ“ – její hračky dostávají živou podobu, ztrácí dětství, přichází zázrak – Edith vidí …
II. obraz Marcelka (Les flonflons du bal) Edith zpívá po ulicích, potkává zednického učně Louise Duponta a z jejich vztahu se narodí Marcelka. Více než dítě, mateřství a Louisovy výčitky ji fascinuje zpěv, ulice a publikum. Louis rezignuje a dítě si odnáší. Marcelku ji vrací až Smrt. Edith nemá na pohřeb, nabízí se za peníze. Objevuje se textař a manažer Asso ….
III. Asso (Hymna L’amour) Raymond Asso neposednou, netrpělivou a lehkomyslnou Edith vychovává, krok po kroku ji pozvedá z dlažby, špíny, žebrání po ulicích. Edith si připadá omezovaná, nelíbí se jí to, propukají hádky. Ale Raymond jí dal její první, jenom její píseň – už není odkázána na ulici. Přicházejí první koncerty a koncertní sál A.B.C. Hitler vstoupil do Polska, začala válka. Raymond odešel na frontu a při jednom návratu přistihne Edith s Paulem Meurissem. Edith si Raymonda váží, je mu vděčná, ale Paula miluje. Osud rozhodl za ni – Raymonda zabíjí zbloudilá válečná kulka …
IV. obraz Válka (Mon manége a moi) V pařížském publiku A.B.C. jsou němečtí vojáci samozřejmostí, setkává se s nimi i Edith. Je opuštěná, hledá zapomnění na večírcích, kde je pití i láska na jednu noc. Bez velkých gest pomáhá Edith příbuzným zajatých francouzských vojáků…
2. jednání V. obraz Marcel Cerdan (Mon dieu) Písně Edith zlidověly, Edith je slavná, ale bez lásky. Střídá mužské náruče a v jedné z nich nachází pocit, že je to láska navždy. Je to Henri Contet, který se však každou noc vrací ke své ženě Nicol. Smrt systematicky vtahuje Edith do svých sítí. Přichází další z mužů jejího života, mistr světa v boxu Marcel Cerdan. Jejich vztah přetíná letecká katastrofa: byla to netrpělivá Edith, která se Marcela nemohla dočkat a donutila ho vyměnit vodní lístek za letenku. V setkání se Smrtí je bezmocná, zoufalá, padá na dno, ale večer ji čeká životní poslání – musí zpívat …
VI. obraz Théo Sarapo (Les blouses blanches) Zhroucená Edith nemá odvahu vrátit se na pódium. Seznamuje se s Théo Sarapem a jeho láska pro ni znamená znovunalezení chuti do života. Vrací se na jeviště, podepisuje smlouvy, zpívá nové písně. Nejsou to jen autonehody, které ji vracejí stále častěji do nemocnice. Théo ji nabízí sňatek, stává se jejím posledním manželem – k oltáři ji vede nejen on, ale také smrt. |