Ředitel Šimerda o tom, proč je pro něj Káťa Kabanová nejkrásnější Janáčkovou operou Tomáš Šimerda divadelní a televizní režisér, ředitel SDOBÚL foto: Marek Russ
Ptáte se, čím je pro mne Janáčkova Káťa Kabanová: jednou z nejkrásnějších oper, které znám. A odvažuji se říci, že Janáčkova opera – vedle Její pastorkyně – nejlepší. Možná nejlepší proto, že nejkoncentrovanější, a to i ve srovnání s Její pastorkyní. Podoba, ve které se Pastorkyňa dnes hraje, se od té původní, uvedené v roce 1904 v brněnském divadle Na veveří značně liší: mnoho taktů bylo škrtnuto, hudební mluva zhuštěna. V době, kdy Pastorkyňu Janáček komponoval, byl – ač padesátník – v opeře začátečníkem. Při komponování Káti už to byl zkušený operní skladatel. V Kátě Kabanové není jediná zbytečná nota. A ty které tam jsou, nám dokonale zprostředkovávají dramatický děj a duševní stavy jednajících postav. Jen namátkou připomenu místa v opeře, která mne stále znovu dojímají: orchestrální hudba při prvním vstupu Káti na jeviště; výstup Káti s Varvarou v 2. obraze, její vzpomínky na dětství; scéna s klíčem ve 3. obraze; scéna v sadu, Kátino „tak se mi zachtělo zemřít..“ - a samozřejmě celá závěrečná scéna opery. Doufám, že naší inscenací napomůžeme tomu, že tato místa budou rozechvívat i srdce našich diváků.
Tomáš Šimerda režisér inscenace Káti Kabanové a ředitel Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem
|