Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.
V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.
Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 20.11.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.
E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134
ROZHOVOR S REŽISÉREM INSCENACEVzpomínáte si ještě, kdy jste poprvé viděl operu CARMEN?Naprosto přesně: v lednu 1966 na generální zkoušce v Národním divadle. Jako člen Kühnova dětského sboru jsem v ní totiž tehdy účinkoval. Jak jste se stal operním režisérem? Tíhnul jsem k této profesi a obdivoval ji od dětství. Právě už při oné první Carmen se mi v hlavě honily myšlenky „jak bych to dělal já…“. Ale k vysokoškolskému diplomu v oboru operní režie vedla ještě dlouhá cesta. Po maturitě na gymnáziu jsem absolvoval operní zpěv na pražské konzervatoři a působil dva roky jako sólista zpěvohry Divadla J. K. Tyla v Plzni. Až po té jsem vystudoval operní režii na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Které dílo operní literatury, které jste dosud nerežíroval, byste rád režijně zpracoval? Musím říci, že své „sny“ jsem si splnil: na jevišti jsem realizoval Fausta a Markétku Charlese Gounoda, Verdiho Rigoletta a Dona Carlose, Čajkovského Pikovou dámu, Janáčkovu Její pastorkyni, Věc Makropulos a Káťu Kabanovou – tu naposledy v únoru letošního roku v ruské premiéře ve Státním divadle opery a baletu v Novosibirsku s dirigentem Františkem Preislerem, a řadu dalších krásných oper. Pro televizi jsem natočil filmovou verzi Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, což byl projekt opravdu „vysněný“… Ale rád bych se ještě potkal například s Offenbachovými Hoffmanovými povídkami či Juliettou Bohuslava Martinů. A velký dluh mám u nejvýznamnějších českých oper: dosud nikdy jsem na jevišti nedělal Rusalku ani Prodanou nevěstu! Setkal jste se jako režisér s operou Carmen Georgese Bizeta již dříve? Ano, dokonce dvakrát: v Liberci a v Českých Budějovicích. Je tomu však téměř 20 let… Čím Vás tato opera oslovuje? Carmen je moje osudová opera, vždyť jejím prostřednictvím jsem poprvé nasál vůni jevištního prachu a líčidel! Oslovuje mne tím, čím asi každého milovníka opery: silným příběhem a krásnou hudbou. Jaká je Vaše režijní koncepce? Tato opera bývá někdy charakterizována jako oslava svobody, volnosti, Carmen je popisována jako hrdinka, která „přes hrozbu smrti jde za svou láskou...”. Tak já tuto operu rozhodně necítím. Pro mne dokonce Carmen není ani hlavní postavou této opery. Je jí Don José, hodný chapec z vesnice, kterému tahle nezodpovědná potvora zničí život. Myslím, že tento úhel pohledu konvenuje literární předloze opery, novele Prospera Mériméa. Ta zmiňovaná oslava volnosti má podle mého názoru kořeny v romantické představě o „nespoutaném cikánském životě”, kterou ostatně známe i z české kultury: připomínám Cikánské písně Adolfa Heyduka zhudebněné Antonínem Dvořákem nebo Zápisník zmizelého zhudebněný Leošem Janáčkem. Této dobové zálibě v cikánském folklóru podlehli i Bizetovi libretisté. Opera Carmen bude uvedena v tzv. bloku. Můžete toto vysvětlit? Způsob hraní v blocích není mým výmyslem, je to běžná praxe většiny evropských operních divadel. Princip spočívá v tom, že všechny reprízy inscenace jsou uvedeny ihned po premiéře v poměrně krátkém časovém období. Je tak zachována umělecká úroveň premiéry. Ekonomicky je to výhodné proto, že opera je uváděna pouze v jednom obsazení, takže šetříme čas na zkoušky i prostředky na výrobu kostýmů. A v neposlední řadě má toto uvádění nezpochybnitelný efekt marketingový: jistě víte, že na podobném principu jsou dnes uváděny i filmy do kin. Období, kdy film můžete vidět, je poměrně krátké a je na něj soustředěna silná propagace. Filmoví distributoři jistě dobře vědí „jak na to“, aby na uváděném filmu vydělali co nejvíce! Pomalu se blíží konec Vaší první sezóny na postu ředitele Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem. Můžete zhodnotit Vaše dosavadní působení a nastínit, co chystáte pro sezónu následující? Co se snad podařilo je to, že Ústečané si začali „svého divadla“ více všímat. Rozhodně stoupla návštěvnost, což se výrazně projevilo i na tržbách. Na přípravě příští sezóny v těchto dnech ještě pracujeme, moje priorita je však jednoznačně daná: kvalita, kvalita, kvalita. Budou-li naše představení dobrá, budou i dobře navštěvovaná. Budou-li průměrná či nedej bůh podprůměrná, bude taková i návštěva, budou takové i naše příjmy a celková pověst našeho divadla. A to bych věru nerad, kvůli tomu jsem do Ústí nepřišel! více o tomto představení... |