• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 20.11.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

DIVOTVORNÝ HRNEC
31.12 2024 15:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Taneční evokace
plakát - Taneční evokace
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:
















Rozhovor s režisérem Martinem Otavou

Martin Otava - režisér, Dana Svobodová - výtvarnice (děkovačka při premiéře operety Paganini)

Martin Otava - režisér, Dana Svobodová - výtvarnice (děkovačka při premiéře operety Paganini)
foto:
Dobrý den, víte, že Xerxes a Eugen Oněgin, které jste zde režíroval, patří k těm vůbec nejhranějším inscenacím ústeckého divadla z posledních let?
To jsem nevěděl, a popravdě mám z toho radost. Tím víc, že to nejsou takzvané "kasaštyky". Rozhodně větší poptávka vždy bývá po Verdim a Puccinim než po Händelovi. Je to velký úspěch, jak pro divado tak pro publikum. Nemám totiž rád, když diváci v některých městech mají nepsanou nálepku že přijdou jen na "operetku" nebo "verdiovku". To je stejné, jakoby jste o někom řekl že je hloupý, komerční spotřebitel. Kultura a divadlo zvlášť (pro svoji neopakovatelnost) nejsou určeny ke spotřebě. To že publikum má zájem o Oněgina a Xerxa, svědčí o jeho vyspělosti, náročnosti na naše divadlo i sebe sama. To je největší úspěch.

Myslíte, že Paganini bude mít podobný úspěch?
Úspěch? Co to vlastně je úspěch. Někdy se stane, že máte divadlo plné až po střechu, diváci odmění interprety velkými potlesky a jdou domů a nic se nestane. Jistě zřizovatel, ředitel i umělci jsou spokojení. A někdy se stane, že je v divadle poloprázdno a přesto právě tam sedí jediný človíček, který ten večer prožije v divadle takový zážitek, který ho posune o roky dopředu. Jakoby mu doklapla nějaká myšlenka, kterou léta nemohl formulovat. A nemusí to být zrovna na vážnohře. Kolikrát vám na operetu přijdou lidé, kteří prožívají něco těžkého, co je trápí, nevědí si rady, jak řešit problém, který se jim zdá nevyřešitelný a najednou do sebe načerpají z jeviště radost. Podaří se jim znovu nadechnout a podívají se na svůj problém s odstupem z jiného úhlu a zjistí, že s pozitivní myslí se dá zvládnout všechno. Takže úspěch má mnoho podob. Pro mě je ideálním úspěchem když je vyprodáno a když vlní mezi jevištěm a hledištěm takové vibrace, že obě strany cítí, že ten večer vnitřně obohacuje obě strany. Rád bych aby tomu tak bylo na Paganinim právě tak.

Co tedy mohou diváci od návštěvy tohoto představení očekávat?
Každá nová inscenace je novým originálem. Uměleckým dílem, na němž je nejdůležitější aktivní spolupráce všech zúčastněných. I když všichni budou pracovat ze všech sil, neznamená to , že se zákonitě musí dosáhnout pozitivního ohlasu u všech diváků. Snažili jsme se k tomuto dílu přistupovat moderně a přitom klasicky. Nelámali jsme tuto operetu přes koleno aby z ní za každou cenu bylo něco jiného. Naopak. Drželi jsme se úplně původní verze, kterou jsem sám z německého originálu přeložil. Této jsme ušili nový šat který jí podle našeho názoru padne a sluší. Teď už musí diváci sami posoudit, jestli se jejich očekávání splnilo.

Paganini - děkovačka při premiéře
Paganini - děkovačka při premiéře
foto:
S operou Xerxes díky vašim kontaktům několikrát vyjelo naše divadlo na zahraniční turné. Plánujete s Paganinim podniknout něco podobného?
Ano. V březnu máme turné 16 představení. Víte, ono je to velmi dobře, když divadelní soubor vyjede na delší cestu a to z mnoha důvodů. Tím, že soubor žije tři týdny pohromadě, riskují situace které mnohdy vyřeší potlačované emoce. Zkrátka lidé si často řeknou, co nestihnou v průběhu roku, a kalné vody se vyčistí. Dále, lidé se rozhlédnou dál než za plot svého dvorku, ověří si sami, jak je jejich výkon akceptován u cizího publika. Sami si ověří svoji kvalitu. Říkáte, že soubor vyjede díky mým kontaktům. Ano, ale kdyby tento soubor nenabízel kvalitu, dobrou úroveň, kázeň a slušnost, vyjel by jen jednou a ne více. S Xerxem jsme realizovali několik turné, a díky velkému úspěchu jsme byli v roce 2004 pozváni na Händelovský festival v Hannoveru a v Halle. Letos v květnu pojedeme na festival Muzica Bayreuth na který je vždy, každý rok vybrána pouze jediná produkce - tou je letos právě Xerxes. Myslím, že se o tom má mluvit. Často si totiž málo vážíme starého rodinného stříbra a tím v Ústí divadlo je. Je dobře, když občané, kteří do divadla chodí, si uvědomí, že právě jejich soubor, který mají rádi obstojí v zahraniční konkurenci a prezentuje Ústí na špičkových evropských festivalech. Snad mi promine pan ředitel, že ho zařadím také mezi staré rodinné stříbro a řeknu jen to, co je samozřejmostí: kde není dobrého ředitele, není dobrého souboru. Ústí je mimo moji mateřskou scénu Státní operu Praha jediným českým divadlem, se kterým v současností spolupracuji. Proč? Protože si vážím lidí v souboru, mám je rád, vím co od nich očekávat a také proto, že jejich ředitel je komunikativní, mimořádně čestný člověk který má jedinou ambici: aby divadlo prosperovalo umělecky i ekonomicky. Není tomu tak ve všech divadlech.

Martin Otava








© 2024 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ