Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.
V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.
Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 20.11.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.
E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134
RIGOLETTO se vrací na ústecké jevištěNa jeviště ústeckého divadla se vrací po 8 letech nejslavnější opera Giuseppe Verdiho - RIGOLETTO. Libretista Francesco Maria Piave napsal libreto k této opeře podle hry Le Roi s'amuse (Král se baví) od Victora Huga, pojednávající o zhýralém francouzském renesančním panovníku Františku I. Na jeho královském dvoře žije hrbatý dvorní šašek, který se sice těší králově přízni, ale ve skutečnosti krále nenávidí a ukrývá před jeho choutkami svou krásnou šestnáctiletou dceru. Uvedení Hugovy hry s tragickým koncem vyvolalo mnoho nevole a hra byla cenzory zakázána.Námět ale uchvátil Verdiho a jeho dvorního libretistu Piaveho, kteří se rozhodli vytvořit podle této hry operu. Protože se ale také setkali s velkými obtížemi u cenzury, nakonec byli nuceni děj přesunut z francouzského královského dvora do smyšleného italského vévodství, a přejmenovat taktéž hlavní postavy. Protože se Verdi obával nelegálního kopírování své hudby (ano, již tehdy měli autoři stejné problémy jako dnes!), vyžadoval od všech zúčastněných pěvců i muzikantů nejvyšší utajení. Dokonce představitel vévody - mladý tenor Raffaele Mirate dostal své party až několik večerů před premiérou a byl nucen autorovi přísahat, že melodii "La donna è mobile" nikde nezaspívá a dokonce ani nezapíská. Představitel šaška-rigoletta (ve francouzštině rigolo = zábavný, komický) Felice Varesi, ač zkušený pěvec, byl velice nešťastný z toho, že musí na jeviště s falešným hrbem na zádech. Když měl při premiéře jít na jeviště, propadl panice a ztuhnul. Verdi si toho všiml, a pořádným postrčením mu pomohl a tak se šašek na scéně objevil s pořádným žuchnutím. Nic netušící publikum to bralo jako gag. Opera měla ihned po svém uvedení ohromný úspěch - vévodovu cynickou árii, "La donna è mobile", si pískali lidé druhý den lidé na ulici. S ústeckými umělci nastudoval RIGOLETTA německý režisér Rainer Wenke. Scéna Jána Zavarského a kostýmy Tomáše Kypty jsou pojaty moderně a posouvají děj, původně situovaný do itálie 16. století, kamsi do podsvětí současného velkoměsta. Toto představení finančně podpořila ústecká firma Drinks Union, a. s., které divadlo tímto děkuje. |