Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.
V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.
Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 20.11.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.
E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134
TOSCA - PRVNÍ PROVEDENÍV dnešním římském Teatro dell'Opera, jehož budova byla roku 1880 otevřena jako Teatra Costanzi (pojmenované podle iniciátora a financiéra stavby pro 2200 návštěvníků), byla Pucciniho Tosca poprvé provedena dne 14. ledna 1900. Za autorovy přítomnosti dirigoval dílo Leopoldo Mugnone (1858 — 1941), který deset let předtím na témže místě premiéroval Mascagniho operu Sedlák kavalír a patřil také k uměleckému souboru milánské Scaly. Titulní roli zpívala vynikající rumunská sopranistka Hariclea Darclée a jejími partnery byli tenorista Emilio de Marchi a barytonista Eugenio Giroldoni, ve své době proslulý Escamillo a Boris Godunov. Obdobně jako při premiéře Sardouovy Činohry o Tosce bylo i první provedení opery provázeno hrozbami pumového atentátu v divadle, k němuž ovšem nedošlo. Neklid v divadle, jehož původ skladatel ani neznal, byl však tak veliký, že první akt musel být několik minut po začátku přerušen a teprve po uklidněni v hledišti probíhala premiéro dále v klidu. Byli jí přítomni kromě oficiálních osobnosti skladatelé Pietro Mascagni a Francesco Cilěa, oba význační představitelé nového veristického slohu, jejž teprve Puccini dovedl k umělecké zralosti. Po příslušném bouřlivém potlesku, jak tehdy bylo zvykem, se opakovaly obě tenorové árie, modlitba Toscy a milostný duet z třetího dějství, které (k velké nespokojenosti Ricordiho o jiných přátel) Puccini převzal z nepoužitých čísel k rané opeře Edgar. Vzdor těmto vnějším znakům úspěchu nehodnotil tisk dílo zpočátku příliš vysoko. Brzy však opero nastoupila (ostatně po dvaceti vyprodaných představeních v Římě) svou vítěznou cestu do světa. Praha poznala Pucciniho operu Tosca dne 21. listopadu 1903 v Národním divadle. V nastudování dirigenta Karla Kovařovice s Růženou Maturovou, Otakarem Marokem a Bohumilém Benonim sklidilo hudební drama velký úspěch a bylo již během jedné sezóny dáváno mnohokrát. V pravidelných odstupech pak docházelo až do našich dnů k novým nastudováním, která osvědčila, že Tosca žije všude, kde se hraje opera, jako jedno z nejúspěšnějších děl hudebního divadla na velkých i malých scénách.více o tomto představení... |