Milan Kaňák /dirigent, sbormistr/ Milan Kaňák - dirigent, sbormistr ústeckého divadla foto: www.operabalet.cz
*1955, Brno
Absolvoval hru na hoboj, kompozici a dirigování na brněnské konzervatoři a vzdělání si rozšířil studiem stejných oborů na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Je laureátem mnoha soutěží interpretačních i skladatelských, dlouholetým sólovým a komorním hráčem. V letech 1973 – 1990 byl sólohobojistou orchestru Janáčkovy opery v Brně, 1990 – 1995 prvním hobojistou Pražského komorního orchestru bez dirigenta. V září 1995 nastoupil na místo šéfa opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
V šéfovské i dirigentské činnosti zaměřil pozornost na zvýšení podílu české tvorby v repertoáru budějovické opery s příklonem ke skladatelům 20. století (Janáček, Martinů, Hurník, Feld). Svůj zájem soustřeďuje rovněž na málo hraná či neznámá díla – např. na MHF Brno 1990 byl ve spolupráci s L.Ogounem (choreografie) interpretem evropské premiéry baletu Bohuslava Martinů Škrtič, v roce 1999 uvedl ve spolupráci se členy Landestheater Linz Stravinského Příběh vojáka, v témže roce vůbec poprvé v Jihočeském divadle Massenetovu Manon, v roce 2000 tu znovu téměř po půl století nastudoval Rossiniho operu Signor Kartáč, po více než třiceti letech Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, pro rok 2003 připravil s budějovickým operním souborem světovou premiéru nedokončené opery B. Martinů Den dobročinnosti..
Kromě působení v Jihočeském divadle hostoval v Janáčkově opeře v Brně, v Národním divadle v Praze, spolupracoval mj. s Filharmonií Brno, Filharmonií Hradec Králové, Jihočeskou komorní filharmonií, Pražským komorním orchestrem, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Orchestrem opery a baletu Slovinského národního divadla v Mariboru, Karlovarským symfonickým orchestrem. Od října 2003 byl dva roky šéfem Janáčkovy opery v Brně (i zde pokračoval v záměrech uvádět málo hraná díla – mj. poprvé od roku 1926 nastudoval v Brně znovu operu Marta F. von Flotowa). Ze zdravotních důvodů byl nucen práci ukončit a po dlouhodobé pracovní neschopnosti se vrátil k interpretačním aktivitám abonentním koncertem s Filharmonií Brno v dubnu 2006 a koncerty na Mezinárodním festivalu Petera Dvorského v témže roce (Čechomor, Moravská filharmonie Olomouc). V sezóně 2007/2008 byl přizván do abonentního cyklu České filharmonie koncertem s Harmonií Rudolfinum, s níž spolupracuje i nadále. Návrat k divadelní práci znamená nastudování Lehárovy Veselé vdovy v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem v prosinci 2008. |