• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
25262728123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.


plakát ABO 2018/19
plakát ABO 2018/19
foto: www.operabalet.cz



MAPA:



ZVEME VÁS NA:


NABUCCO
speciální host Olga Zhigmitova



ONDŘEJ HAVELKA




    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 29.1. 2019 v 10,00 hod. Jednání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.

další dokumenty k VH zde...

  • NEVÁHEJTE...

VESELÁ VDOVA
28.4 2019 17:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Veselá vdova
plakát - Veselá vdova
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost

  • ARCHIV AKTUALIT



FOTOGRAF ÚSTECKÉHO DIVADLA:




NAŠI PARTNEŘI:








UPOZORNĚNÍ DIVÁKŮM !!! Březnové představení muzikálu Casanova je z technických důvodů přeloženo na 23. 4. v 19 hodin.
Vstupenky zůstávají v platnosti - děkujeme za pochopení.

Několik slov o Labutím jezeře a česká stopa v jeho historii

Labutí jezero bylo napsáno Petrem Iljičem Čajkovským v letech 1875 – 76. Je to tedy balet 137 let „starý“, ale je věčně živý, mladý a svěží. Je nadčasový.

S žánrem baletu se Čajkovskij setkal ve své tvorbě poprvé při objednávce Moskevského ředitelství divadel v r. 1870. Objednávka zněla na 4 aktový balet „Cendrillone“. Práci nad ním však brzy přerušil a nedochoval se ani jediný arch notového materiálu. Další prací Čajkovského týkající se baletu byl jednoaktový dětský balet Labutí jezero v r. 1871. Byl vytvořen na objednávku mecenášky, která umožnila jeho napsání a jediné scénické provedení včetně orchestru. Ani tento balet se nezachoval, ale hlavní téma z tohoto díla, téma labutí, použil Čajkovskij ve svém pozdějším a čtyřaktovém Labutím jezeru, které známe dodnes. V r. 1875 přišla další objednávka od Moskevského ředitelství divadel právě na toto Labutí jezero. Výška honoráře byla stanovena na 800 rublů. S prací na tomto baletu byl Čajkovskij hotov po dokončení hudební instrumentace 10.4. v roce 1876. V Labutím jezeře skladatel použil také několik fragmentů z předešlých děl např. z opery „Vojvoda“ a z opery „Undina“ . Z Undiny je nádherné adagio z II. jednání – duet Odetty a Prince. 

Samotná premiéra novinky a tou Labutí jezero tehdy bylo, byla 20. 2. 1877 v Moskvě ve Velkém divadle ( Bolšoj těatr) . Pro nás je významný fakt, že prvním choreografem byl Čech z Prahy - Václav Reisinger, který byl hlavním choreografem a baletním mistrem Velkého divadla v Moskvě 1873 – 79. Reisinger měl za sebou několik angažmá ve významných evropských divadlech jako baletní mistr a choreograf, také tak působil doma v Praze, zejména v Prozatímním divadle ( před vznikem ND ). Mimo to, že byl historicky prvním choreografem dnes již legendárního baletu, je také duchovním otcem Ruského tance z Labutího jezera, který Čajkovskij napsal dodatečně na jeho žádost. Můžeme se dohadovat, jak ho o to požádal: „Petře Iljiči jsme v Rusku, tak by tam ruský tanec měl vedle španělského, neapolského, polského a maďarského být, nemyslíte? Rusko je přece poezie, lyrika a také temperament.“ A Ruský tanec uvidí a uslyší i naši diváci. Reisinger měl nemalý respekt k hudbě Čajkovského a minimálně prováděl zkrácení, přesuny a vynechání hudebních čísel Labutího jezera. Také tvořil choreografii na hotovou hudbu a neobjednával u skladatele hudbu podle svých choreografických představ jako např. Marius Petipa, který posílal posla k Čajkovskému ( v případě baletu Spící krasavice) s objednávkou na 32 taktů allegra…..atd. To byla, ale v té době tenkrát běžná praxe. 

Labutí jezero podle ohlasů a kritik z té doby nemělo grandiózní úspěch, ale vzpomeňme si jak kritika rozcupovala Čapkovského operu „Eugena Oněgina“. A fakt, že se Labutí jezero hrálo až do r. 1883 ( i po úpravě Reisingrovy choreografie Josephem Hansenem v r. 1880, který nahradil ve funkci baletního mistra Resisingera ) a to doslova do roztrhání kulis a mělo 43 repríz ukazuje, že představení jistě své publikum, které si balet oblíbilo mělo, jinak by se dočkalo jen několika repríz. Čajkovskij si hudebně nejvíce cenil II. jednání Labutího jezera. Opět můžeme být jako Čechové hrdi neboť vedle historicky prvního choreografa Labutího jezera - českého choreografa se u nás událo i vůbec první uvedení Labutího jezera mimo Rusko. Bylo to v r. 1888, šlo o II. jednání v Národním divadle v Praze v choreografii Augustina Bergera, také Čecha. Osobně přítomný Čajkovskij si poznamenal do deníku po grandiózním aplausu – „Velký úspěch, minuta absolutního štěstí … 

Dalšího uvedení Labutího jezera se Čajkovskij nedočkal, balet byl opět uveden až po jeho smrti v Petrohradě v r. 1894, byl již dílem Maria Petipy jako choreografa a jeho autorská ruka je přítomna ve dnešních Labutích jezerech, která využívají tuto klasickou a tradovanou choreografii, která byla mnohokrát předávána a filtrována neboť se držela pouze v paměti osobně předávané a v srdcích tanečníků, žádný filmový ani videozáznam tehdy neexistoval. Těmito prvními provedeními bylo Labutí jezero vysláno do světa divadel, která si postupně podmanilo nejen v Evropě, ale i za mořem. Dnes je Labutí jezero snad největším a nejtřpytivějším klenotem pokladnice baletu a jeho cena není v okázalosti, ale v oslovení lidské duše. A právě v oslovení lidské duše byl a je Petr Iljič Čajkovskij nedostižný. Díky mu za to.

více o tomto představení...






Thalia Theater Wien nadchnul s Lehárovou „Veselou vdovou“

Thalia Theater Wien begeisterte mit Lehárs \
Thalia Theater Wien begeisterte mit Lehárs \"Die lustige Witwe\"
     V umělecké rovině vychází myšlenka Evropské unie skvěle: v koprodukci s Operou Ústí nad Labem (univerzitní město v Severních Čechách) a Komorní operou Praha se ve čtvrtek představil ve vyprodaném Schweinfurter Theater s mistrovskou Lehárovou operetou Veselá vdova Thalia Theater Wien.
     Publikum se velmi rádo nechalo přenést do Paříže roku 1905: těšilo se z omamného opojení Lehárových tónů a z turbulentního obchodování s láskou, žárlivostí, intrikami – i happyendem ve třetím jednání.
     Tajemník velvyslanectví hrabě Danilo se na plese znovu potkává se svou dřívější láskou, nyní ovdovělou Hanou Glawari, se kterou mu vzhledem k jeho vznešenému původu nebylo dovoleno se oženit. A láska mezi nimi okamžitě vzplane znovu. Znovuobjevené štěstí má však háček: mladá vdova je totiž také bohatou vdovou a Danilo se obává  možného podezření, že chce pouze její peníze.

"Housle hrají, ret co tají - mám tě rád."
Danilo přísahá, že nikdy nebude vyznávat „Miluji Tě.“ Z této myšlenky v libretu Victora Léona vytvořil Lehár jeden z nekrásnějších valčíků...

...celý článek

Pěvkyně Michaela Katráková: Má Veselá vdova? Konečně neumírám!

ÚSTECKÝ DENÍK:

...

...celý článek

FOTO: Generálka operety Veselá vdova

Ústecký deník:
...

...celý článek

Výňatky z kritik STADTHEATER FÜRTH

PTÁČNÍK - STADTHEATER FÜRTH
Psáno z představení Thalia Theater Wien 18. 5. 2018
(výňatky 2 recenze)

Der Opernfreund
V rámci svého velkého turné hostoval Thalia Theater Wien v koprodukci s Operou Ústí nad Labem. A znovu měl intendant Werner Můller šťastnou ruku. Smrncovním představením plným elánu, věrným předloze, s převažně vynikajícími hlasy, bylo publikum ve Fůrthu více než hýčkané.

... Orchestr tohoto zájezdového divadla řídil lehkou, ale přesto pevnou rukou Milan Kaňák. Někdy snad trochu bouřlivěji, ke zpěvákům zvukově ne zcela přívětivě, ale to pouze V několika okamžicích. Celkově viděno má však svůj tým v orchestřišti stále v rukou a orchestr také hraje správně diferencované a šmrncovně.

Sborové nastudování je dílem Jana Snítila; nedovolil si žádné výkyvy a svůj sbor měl pevně v rukou.

Manfred Drescher 30.05.2018

ÚNOS ZE SERAILU - STADTHEATER FÜTH
Psáno z provedení 02.02.2019
(výňatky z recenze)

Der Opernfreund

....Nenápadne' a tím působivě bylo nastudování sboru Janem Snítilem. Všichni jsou vzájemně více než stateční.

...Jedním z prvních plusových bodů představení je rozhodně orchestr. Lze konstatovat, že hudebníci jsou evidentně sehrání a s hudbou si vzájemně...

...celý článek




© 2019 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ