• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
01234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává zasedání valné hromady společnosti na den 25.1.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční na Krajském úřadě Ústeckého kraje v kanceláři č. 714, 7. patro, Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

NOC NA KARLŠTEJNĚ
11.5 2024 17:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plaká NETOPÝR
plaká NETOPÝR
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:












POZOR - ZMĚNA!
Vážení diváci, představení dne 5. 4. 2024 od 19.00 hodin J. B. P. Molière: LAKOMEC 
je z důvodu nemoci ZRUŠENO! Náhradní termín bude 27.5.2024.
Děkujeme za pochopení.


VÝSTAVA KOSTÝMNÍCH REALIZACÍ A NÁVRHŮ VÝTVARNÍKA JOSEFA JELÍNKA

Josef Jelínek - výtvarník
Josef Jelínek - výtvarník
foto: www.operabalet.cz
   Úspěch baletních představení závisí bezesporu na mnoha faktorech. K nejvýznamnějším složkám, řadícím inscenaci na určitou technickou i uměleckou úroveň, patří vhodné libreto, hudba, choreografie, kvalita interpretačních výkonů a v neposlední řadě výtvarný návrh scény a kostýmů. Právě invence výtvarníka může vynést divadelní inscenaci do výšin úspěchu, nebo naopak zmařit dlouhodobé úsilí desítek lidí a uvrhnout dílo do šedi průměrnosti či okamžitého diváckého zavržení. Český balet je již více než třicet let doprovázen nápaditými, navýsost elegantními a výstižnými kostýmy Josefa Jelínka, dnes již legendárního divadelního výtvarníka. Poetické sdělení tohoto umělce vyniklo na scéně Národního divadla v Praze se stejnou intenzitou, s jakou ohromilo diváky oblastních scén v celé republice i za jejími hranicemi. Ve svých pouhých pětapadesáti letech oblékl více než 650 baletů, oper i činoher, stal se autorem mnohých divadelních dekorací a svými návrhy přispěl k úspěchům celé řady filmů. Jeho kostýmy vždy vzbuzovaly pozornost domácích i mezinárodních jury a on sám se stal laureátem prestižních cen, mezi které patří např. Cena mladého výtvarníka, Cena MK SR, zlaté medaile z Trienále v Novém Sadu nebo Pražské quadrienále 1983. Výstavy jeho divadelních prací zaznamenávají úspěch nejen u nás, ale i v zahraničí. S jednou z nich se můžete seznámit právě nyní v našem divadle. Zachycuje především jeho práci pro Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem, pro které výtvarně připravil mnoho inscenací, z baletů např. Coppélii (2005), Casanovu (2006), Romea a Julii (2001), Labutí jezero (2006) či Spící krasavici (2003), z oper jmenujme z poslední doby alespoň Trubadúra (1997), Prodanou nevěstu (2002), Kouzelnou flétnu (2003) nebo Aidu (2003). Probíhající výstava je jakousi vizitkou a poctou nejen tomuto umělci, ale i krejčovským dílnám ústeckého divadla .
    Josef Jelínek patří k našim současným nejžádanějším kostýmním výtvarníkům. Po maturitě pokračoval ve vzdělání na Divadelní akademii múzických umění v Praze a zjistil, že scénografie je obor stmelující poznatky z malířství, sochařství, architektury, historie, literatury, hudby… „Scénografie v té době prožívala určitou renesanci, neboť tvůrci dávali přednost vzhledné estetice, půvabu a kráse“, vzpomíná na tehdejší repertoár. Scénografii studoval u L. Vychodila, nejprve na pražské DAMU, poté i na bratislavské VŠMU. „Na studiích jsem pochopil, že profesionál v tomto oboru nemůže být pouze reprodukčním kumštýřem (dobrým malířem a kreslířem), ale člověkem, který dokáže divadelní hry číst a orientovat se v jejich záměrech.“ Svou praxi začínal ve zlínském divadle. „Moji spolupracovníci si určitě vůbec neuvědomovali, co pro mě dělají. Vedle nich jsem si mohl ověřit to, co jsem plánoval a co jsem po letech mohl realizovat a rozvinout v plném rozsahu. Ve velice tvůrčí atmosféře, kde hodiny práce navíc nikoho nezneklidňovaly, jsem si udělal několik Shakespearových, Brechtových, Čechovových i Molierových her a oblékl jsem i četné inscenace našich současných autorů,“ sděluje své dojmy z prvního angažmá Josef Jelínek. V roce 1983 byl angažován do Národního divadla, kde působil dvacet let jako stálý výtvarník, přičemž zároveň hostoval a hostuje v divadlech po České republice i v zahraničí (Velká Británie, Německo, Norsko, Španělsko, Polsko, Monte Carlo ad.). Navrhoval kostýmy a scény pro inscenace činoherní, operní i baletní, celkem má na svém kontě na 650 kostýmních návrhů. Spolupracoval s režisérem Ladislavem Štrosem na Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských v anglickém Leedsu, s režisérem Petrem Weiglem na inscenaci Salome R. Strausse v Deutche Oper Berlin a se stejným režisérem se podílel na filmových produkcích Marie Stuartovna, Kateřina Ismailova, Mozartova cesta do Prahy, Zimní cesta, Romeo a Julie na vsi, Jak se dělá opera, Dáma s kaméliemi, a Romeo a Julie. Na taneční katedře pražské HAMU přednáší předmět Kostýmy a scénografie. Ojediněle se věnuje i scénografické tvorbě, zejména pro balety. Je mezinárodně uznávaným výtvarníkem, nositelem mnoha ocenění, za kostýmy k filmu Andělská tvář Zdeňka Trošky byl nominován na Českého lva 2002.   
    Nejnověji můžou návštěvníci ústeckého divadla vidět práci Josefa Jelínka v inscenaci baletu P.I.Čajkovského Louskáček, ke které vytvořil scénu a kostýmy. „Každá nová inscenace vyžaduje stejnou odpovědnost i pečlivou přípravu, protože vždy je třeba vyjít ze specifik divadla i tvůrců a vymyslet něco originálního, odlišného, krásného“, míní Jelínek. Tvorba výtvarníka závisí na mnoha lidech, kteří představy zhmotní a uvedou do scénického života. „Jedna věc je být erudovaný a tvůrčí umělec (kreslíř, malíř), druhá umět motivovat lidi, kteří mé obrázky zrealizují. Tvůrčí činnost výtvarníka se nedá oddělit od života zákulisí a je potřeba zachovat si nadhled nad mnohými divadelními malichernostmi“, přiznává.
    „Když si mě někdo vybere do svého týmu, jsem potěšen a beru tu výzvu ne jako zakázku, ale jako spolupráci na díle, kterému chci svými schopnostmi co nejvíce pomoci. Toho, že je o mě ze strany divadel, choreografů i režisérů zájem, si velice vážím a je to pro mě zavazující. Každé divadlo má své vlastní kouzlo, svou vůni a atmosféru. Já osobně vítám každý čerstvý projekt s lidmi, kteří mě vyprovokují k novým nápadům, ale nikdy bych se nechtěl zpronevěřit své profesi a sejít z cesty předurčené mými profesory i svým instinktem. Prosadit se tím, že zaujmu pozornost diváků neestetickou, arogancí či hnusem, není můj styl. Mám rád tu nevýslovnou rozkoš z tápání v nových projektech s neznámými tvůrci, stejně tak miluji práci v týmu lidí, se kterými mám dlouholeté zkušenosti a vztahy, jakých se velice vážím. Jsem rád, že nakonec to budou vždy lidé v hledišti, kteří posoudí, kde je opravdová hodnota, a té dají svůj hlas. Já sám jsem posedlý bohatostí krásy, a proto bych rád v budoucnu postupoval dál, rád bych se vracel, byl poučen a připraven, byl lepší a přinášel vždy něco zajímavého a nového“, říká výtvarník Josef Jelínek.                                               






UPOZORNĚNÍ!

Vzhledem k množícím se dotazům, se tímto Severočeské divadlo s.r.o. distancuje od inscenace ZLATOVLÁSKA, na které se divadlo žádným způsobem nepodílí. Tato akce je pořádána externím subjektem, který neoprávněně užívá jméno naší společnosti. V případě, že patříte mezi oslovené, prosíme kontaktujte nás na e-mailu: sekretariat@operabalet.cz, aby bylo možné zamezit dalším škodám. Severočeské divadlo je připraveno věc předat orgánům činným v trestním řízení.

Děkujeme
Vaše Severočeské divadlo s.r.o.

© 2024 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ