• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



TOPlist     obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • ORGANIZAČNÍ ŘÁD

Organizační řád Severočeského divadla s.r.o.

číst dále...

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 2.6.2025 od 10.00 hod. Jednání se uskuteční v budově Magistrátu města Ústí nad Labem, v zasedací místnosti Rady města Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

HELLO, DOLLY!
12.6 2025 19:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Noc v Benátkách
plakát - Noc v Benátkách
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:
















BALET DON QUIJOTE

Ludwig Minkus, hudební skladatel

Ludwig Minkus, hudební skladatel
foto: www.operabalet.cz
Slavný Cervantesův renesanční román Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha, popisující příhody tragikomického poutníka za iluzí, inspiroval (hlavně ty jeho části, které vypravují příběh Kitri a Basila) od doby svého vzniku nejen básníky, ale také řadu hudebních skladatelů. Např. Jules Massenet a Manuel de Falla mu věnovali své opery, Richard Strauss složil na toto téma symfonickou báseň. První zmínka o choreografickém pokusu přetvořit románovou kapitolu do baletu se datuje vídeňskou premiérou roku 1740. Od té doby se jeho děj vyskytuje v nejrůznějších verzích od Jeana Georgese Noverra (Vídeň 1768), Filippa Taglioniho (Berlín 1839) až po Maria Petipu, který uvedl premiéru baletu Don Quijote vídeňského hudebního skladatele, dirigenta a houslisty Ludwiga Minkuse v moskevském Velkém divadle v roce 1869.
 
Petipa, tento Francouz působící v Rusku, tančil ve Francii, Americe a Španělsku. V roce 1847 odešel do petrohradského angažmá. Později se stal pedagogem petrohradského učiliště a od roku 1869 do roku 1903 byl hlavním baletním mistrem a choreografem. Mezi jeho nejznámější choreografie, které figurují dodnes na repertoáru, patří například Bajadéra (hudba L. Minkus), Spící krasavice (P. I. Čajkovskij), Raymonda (A. Glazunov), Korzár (Ch. Adam), Paquita (L. Minkus), Coppélia (L. Delibes) a Esmeralda (C. Pugni).
O původu Léona (Fjodoroviče) Aloise Ludwiga Minkuse, jenž se narodil v roce 1826, se vedou dosud spory, zda je rodem Čech nebo Polák. Minkus pracoval po větší čas svého života v Rusku. V 50. letech předminulého století byl dirigentem orchestru slavného mecenáše umění, ruského knížete Jusupova, působil jako sólista orchestru moskevského Velkého divadla, jako inspektor baletní hudby moskevských divadel (1862-1872) i jako skladatel baletní hudby při ředitelství carských divadel v Petrohradě (1872-1885). S Petipou Minkus dále spolupracoval v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Minkus Quijota několikrát upravoval. V roce 1871, kdy se Don Quijote měl inscenovat v Petrohradě, zkomponoval ještě hudbu k pátému dějství, v roce 1900 při přípravě reformy baletu choreografem A. Gorským pak vytvořil novou, v pořadí již třetí redakci svého díla, řadícího se od té doby ke kmenovému repertoáru většiny baletních souborů. Po roce 1880 se skladatel vrátil do Vídně, kterou už neopustil do konce svých dnů roku 1917. Během svého života zkomponoval celkem šestnáct baletů, vedle nejznámějšího Dona Quijota také balety Pramen (1866, psaný s Léo Delibem), Bajadéra (1877) nebo Sněhurka (1879). Minkusův Don Quijote reprezentuje skupinu tzv. tradičních baletů. Minkus znal dokonale zákonitosti baletu a ovládal v tomto směru profesionální mistrovství. Jeho hudba je melodická a rytmická, umožňující realizaci různých choreografických variací i když z hlediska hudebního je spíše dobově eklektická. Český balet čekal na první uvedení Dona Quijota plných 117 let, poprvé se objevil až v roce 1986 v Národním divadle v Praze.


více o tomto představení...









© 2025 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ
Loading...